לחיות עם כליה אחת

הכליות מבצעות פעילויות רבות הדרושות לשמירת הבריאות הטובה של הגוף. עם זאת, זה לא יוצא דופן להיות בעל כליה אחת בלבד, המבצעת העבודה שבדרך כלל מבצעות זוג כליות.

למה יש לאנשים מסוימים רק כליה אחת ?

אנשים רבים נולדים עם כליה אחת. הדבר קורה פעם ב-750 לידות. התופעה שכיחה יותר אצל גברים, והכליה החסרה בדרך כלל היא השמאלית. הצינור המעביר את השתן מהכליה לשלפוחית (האורטר) בחלק הנוגע, חסר או בעל מבנה מיוחד. אנומליות של צינורות ההפריה מאובחנת בצד הנוגע, בעיקר אצל נשים. במקרים אחרים, נדרשת הוצאה בניתוח של כליה אחת ואז נשארת רק כליה אחת מתפקדת. הוצאת אחת הכליות נדרשת לפעמים עקב אנומליה מבנית-אנטומית, או עקב גידול, או בעקבות פציעה טראומטית עקב תאונה, או מעשה חבלה. כמו כן ניתן לתרום כליה לקרוב אהוב הסובל מכשל כליתי. בכל המקרים הנ"ל הגוף ממשיך לתפקד נורמלית עם כליה אחת בלבד.

במה שונה לחיות עם כליה אחת בלבד ?

כליה בודדת נורמלית תתפתח (תגדל) מהר מזוג כליות רגילות. לכן כליה בודדת גדולה יותר וכבדה יותר מכליה רגילה ולכן היא פגיעה יותר ממנה. חשוב להיות מודעים לסכנה הרבה יותר ולאפשרות פציעה, בענפי ספורט מסוימים, בהם מתקיים מגע גופני קשה בין השחקנים. לכן, רצוי לבעלי כליה אחת לא לקחת חלק בסוגי ספורט אלה, כגון: איגרוף, הוקי קרח, כדורגל, גיודו, האבקות, אומנויות לחימה מסוגים שונים, טיפוס על קירות ועוד.

האם ישנן בעיות ארוכות טווח לבעלי כליה אחת ?

כללית, למרבית בעלי כליה בודדת אין בעיות מיוחדות, (או יש להם בעיות מעטות בלבד) וזאת במיוחד במשך השנים הראשונות. עם זאת, הובחנו בעיות מסוימות לטווח הארוך. מרבית הרופאים מאמינים שאנשים בעלי כליה אחת, ובמיוחד אם זה מצב מולד, או שנוצר בילדות המוקדמת, נדרשים למעקב רפואי צמוד יותר משל אנשים אחרים. ילדים שהוצאה להם כליה בניתוח, הם בעלי סיכון גבוה (במקצת מהרגיל), לפתח כמות מוגברת של חלבונים בשתן. הם יכולים לפתח לאחר כ-25 שנים תפקוד לא רגיל של הכליה. תופעות דומות אובחנו אצל אנשים שנולדו עם כליה בודדת בלבד. בנוסף, גם קיימת אצלם נטייה לפתח לחץ דם מוגבר. הירידה בתפקוד הכלייתי קלה בדרך כלל ולא משפיעה על אורח החיים של האדם.

האם נדרש שינוי בהרגלי התזונה של בעלי כליה אחת ?

כללית, לא נדרשת דיאטה מיוחדת לבעלי כליה אחת בריאה. אם לאדם שאלות ספציפיות בענין רכיבים מסוימים במזון, הוא יכול לפנות לדיאטנית, להרכבת דיאטה בריאה עבורו לפי העדפותיו.

באיזה תדירות מומלץ לבעל כליה אחת לבקר אצל הרופא ?

פעם בשנה, יש לבצע בדיקת שתן ובדיקת לחץ דם. פעם בכל כמה שנים, יש לבדוק תפקודי כליות. ניתן לקצר מרווחי בדיקות אלה אם אותרה עליה בלחץ הדם של האדם. בדיקות מעקב מעמיקות הראו שכליה מושתלת יכולה לשפר את תפקודה (כמו אצל אנשים שנולדו עם כליה אחת) ויכולה להגיע עד 40% יותר ביחס לרמת התפקוד הנורמלית של כליה בודדת.

מה מידת הזהירות לה נדרשים המושתלים ?

מאחר ומיקום הכליה המושתלת הוא בקידמת הבטן, הכליה המושתלת פחות מוגנת מהכליה הטבעית. לכן קיימת סכנה גדולה יותר לפגיעה בה. לכן, יש להימנע (כפי שצויין בסעיף קודם) מספורט בעל אופי היוצר מגע פיזי קשה בין השחקנים.

מבוסס על מידע שתורגם מ"הקרן האמריקאית הלאומית לכליה".

כתוב/כתבי תגובה

Call Now Button